بسمه تعالی
*چند نکته مهم*
ازدواج موقت مثل ازدواج دایم یه قرارداد بین دو نفراست با این تفاوت که اون یکی دایمه و این یکی موقت. اثرخواندن صیغه هم همون اثری هست که در ازدواج دایم هست ؛ همونطور که چند جمله در ازدواج دایم دو نفررو محرم می کنه همون چند جمله در ازدواج موقت هم دو نفر رو محرم میکنه.
ما همه افراد رو توصیه به ازدواج موقت نمی کنیم ولی از مخالفان این حکم چند سوال داریم:
1. جوونایی که دوست دختر و دوست پسر دارن و خونه همدیگه رفت و آمد می کنن و خیلی کارای دیگه هم می کنن بهتر اینه که محرم باشن یا اینکه نعوذ بالله زنا کنن و عرش خدا رو به لرزه در بیارن؟
2. دخترانی که سن ازدواجشون گذشته و فشار جنسی اذیتشون میکنه و فرصت ازدواج دایم رو ندارن ؛ زنانی که شوهر مرده یا طلاق گرفته اند و امکان ازدواج دایم را ندارند بهتر است تا آخر عمر فشار روانی را تحمل کنند یا با ازدواج موقت بخشی از فرصت زندگیشون رو دریابند؟
3. با توجه به وضع کشور ما که و ابزار تحریک جوونها در جامعه بسیار فراوان و امکان ازدواج دایم برای بسیاری از افراد غیر ممکن است چه باید کرد؟ توصیه به تقوی و خود نگهداری تا کی میتواند یک جوان را نگه دارد؟
4. به آمار مسافرت به کشورهای غربی نگاه کنیم ؛ چقدر از مسافرتهای ایرانیان برای مسائل جنسی است ؟ چرا راه حلالی را که خدا قرار داده است را بسته ایم؟
5. آیا عملکرد اشتباه افراد و سوء استفاده برخی از این حکم شرعی(ازدواج موقت) ربطی به اصل حکم شرعی دارد؟ یاید فرهنگ جامعه رواصلاح کنیم یا اینکه صورت مسئله رو پاک کنیم و ازدواج موقت رو حذف کنیم؟
6. اینکه احتمال دارد در این ازدواج برای زوجین مشکلاتی هم پیش بیاید دلیل حذف آن است؟ مگر در ازدواج دایم کم مشکل داریم ؟ مگر آمار طلاق بیداد نمی کند؟ پس چرا ازدواج دایم را هم از میان بر نمی دارید و مشکل را یکسره حل نمی کنید؟
7.چرا در مورد غریزه جنسی دین اسلام را یک دین خشک و بی تفاوت نشان می دهید؟
8.آیا ازدواج موقت (برای زنان و دخترانی که شانس ازدواج دایم ندارند وهمچنین برای مردانی که امکان ازدواج دایم ندارند یا با مشکلاتی چون فرزند دار نشدن ، مشکل جنسی همسر و فوت همسر و... دست به گریبانند) یک حق نیست؟
9. آیا با تعطیل کردن یک حکم شرعی و قانونی مشکل جامعه ما حل می شود؟ آیا رابطه آزاد و بی قیدو بند مشکل جنسی ما را حل خواهد کرد؟
احکام ازدواج موقت
امیرمؤمنان علیه السلام فرمودند : لولا نهی عمر عن المتعه ما زنی الا شقی او اشقی
اگر عمر از ازدواج موقت جلوگیری نمی کرد هیچ کس زنا نمی کرد مگر آنکه پست و شقی باشد.
تفسیر الطبری الکبیر، تفسیر آیه 5/9
*اگر کسی بترسد که با ترک ازدواج در حرام بیفتد ازدواج (دائم یا موقت) بر او واجب می شود.
*در ازدواج موقت اجازه از همسراول برای مرد شرط صحت نیست، ولى اگر در ضمن عقد با همسر اول شرط کرده که بدون رضایت همسرش زن دیگرى نگیرد باید به این تعهد عمل نماید.
*کسی که صیغه را می خواند باید قصدش این باشد که با گفتن این الفاظ همسری در میان آن دو برقرار گردد.
*طرفین باید ابتدا مدت عقد (از 1 ساعت تا چندسال) و میزان مهر (مثلاً از 1000 تومان تا ...) را معین کنند و بعد صیغه عقد را بخوانند ، درصورتی که مدت و مهرمشخص نباشد عقد باطل است .
* با رضایت زن و مرد هر چیزی که مالیت داشته باشد (کم یا زیاد)را میتوان به عنوان مهر تعیین کرد.
* صیغه عقد : (بعد از مشخص شدن مدت و میزان مهریه) ؛ زن میگوید: «زَوَّجتُکَ نَفْسی فی المُدَّةِ الْمَعْلوُمَه عَلَی الْمَهْرِ الْمَعْلوُم» (خودم را به تو تزویج کردم برای مدت معین با مهر معین) بعد مرد میگوید: «قَبِلْتُ» (قبول کردم).
*مرد میتواند خودش صیغه ازدواج موقت را از طرف همسر بخواند : " زوجت موکلتی لنفسی فی المده المعلومه علی المهر المعلوم " و سپس از طرف خودش بگوید : قبلت.
*اگرمرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند و دسترسی به وکیل هم نداشته باشند؛ می توانند به فارسی بخوانند اینگونه : زن بگوید : خودم را به تو تزویج کردم برای مدت معین با مهر معین سپس مرد میگوید : قبول کردم.
*در ازدواج موقت ، نوشتن و شاهد گرفتن شرعا لازم نیست وعقد را باطل نمی کند ؛اگرچه قانونا ثبت ازدواج موقت لازم است.
*عقد موقت طلاق ندارد و اتمام آن با جدا شدن زن و مرد بواسطه تمام شدن مدت عقد و یا بخشیدن مدت توسط مرد میباشد.
* عدّه: مدت زمانی را که زن نمیتواند با مرد دیگری ازدواج کند عدَه میگویند.
* عدَه عقد موقت دیدن دوبار عادت ماهیانه بعد از آخرین مجامعت است.
در دو صورت ازدواج موقت عده ندارد :1- نزدیکی صورت نگرفته باشد.2 - زن یائسه باشد.
*اگر مردی زنی را که در عدّه دیگری است برای خود عقد کند آن زن بر او حرام ابدی میشود.
*به نظر اکثر از فقها در ازدواج با دختر باکره چه به طور دائم و چه موقت بنابر احتیاط واجب اجازه پدر یا جد پدرى لازم است ؛ اگرچه بکارت به غیر شوهرکردن از بین رفته باشد.
*اگر دختر گفت پدر و مادرم راضى هستند نمى شود به گفته او بدون اذن پدربا او ازدواج کرد مگر از گفته او یقین به اذن پدر حاصل شود.
*ازدواج موقت با زن فاحشه جایز ولی مکروه است مخصوصاً اگر از زنان مشهور به زنا باشند که کراهت شدیدترى دارد.
* زنی می تواند در ازدواج موقت شرط کند که شوهر با او نزدیکی نکند و تنها لذتهای دیگر ببرد، ولی اگر بعدا به این امر راضی شود مانعی ندارد.
*هرگاه زنی را برای خود عقد کند تا وقتی آن زن در عقد اوست نمی تواند با خواهر آن زن ازدواج کند ، خواه عقد دائم باشد یا غیردائم .
*اگر کسی زنی را به عقد خود درآورد، اگر چه نزدیکی نکرده باشد مادر آن زن به آن مرد محرم میشود و اگر نزدیکی کرده باشد، چنانچه زن از مرد دیگری دختر داشته باشد دختر آن زن نیز به آن مرد محرم میشود و مرد هرگز نمیتواند با آن دختر ازدواج کند.
*هرگاه زن بگوید شوهر ندارم می توان حرف او را قبول کرد به شرط آنکه متهم نباشد ، اما اگر بگوید یائسه ام قبول ادعای او اشکال دارد .
*مرد می تواند مدت ازدواج موقت را ببخشد و به آن پایان دهد ، در این صورت اگر با آن زن نزدیکی کرده باید تمام مهر و اگر نزدیکی نکرده باید نصف آن را بدهد.
mahdi esmaeili sadiani
Emahdi2007@yahoo email: