سلام
وقت به خیر
اومدم بقیه مطلب در باره ازدواج موقت رو براتون بیارم
امیدوارم وقت بکنید بخونیدش
فکر می کنم براتون جالب باشه
ب : مواردی که از طرف ائمه به ازدواج موقت امر شده :
نکته دیگری که می توان در این زمینه مطرح کرد اینست که ما در روایات متعدده ای، تاکید بر انجام ازدواج موقت را می بینیم، تاکید هایی که حاوی این نکته است که زمان ومکان در امر ازدواج موقت تاثیر گذار نیست واین حکم همیشگی است ونسخ نشده است ومنحصر به عصر رسول اکرم (ص) نیست .چه بسا در برخی از این روایتها ائمه به این کار امر کرده اند نه اینکه فقط تایید کنند. اینک به احادیثی در این زمینه از رساله متعه شیخ مفید (ره)اشاره می کنیم که بعضابه صورت ترجمه آورده ایم :
ازامام صادق(ع) درباره ازدواج موقت سؤال شد حضرت فرمودند: دوست ندارم فردی از شما از دنیابرود و این سنت پیامبر(ص)را عمل نکرده باشد.
وبالاسناد عن ابن عیسى ، عن ابن الحجاج ، عن العلا ، عن محمد ابن مسلم ، عن أبی عبد الله - علیه السلام - أنه قال لی : تمتعت ؟ قلت : لا قال :
لا تخرج من الدنیا حتى تحیی السنة ؛ محمد بن مسلم گفت: امام صادق(ع) به من فرمودند: آیا تا حال متعه کرده ای؟ عرض کردم: نه، حضرت فرمود: از دنیا نرویتا اینکه سنت پیامبر(ص) را عمل کرده باشی.
وبالاسناد عن أحمد بن محمد بن خالد ، عن سعد بن سعد ، عن إسماعیل الجعفی قال : قال أبو عبد الله - علیه السلام - یا إسماعیل تمتعت العام ؟ قلت : نعم ، قال : لا أعنی متعة الحج ، قلت : فما ؟ قال : متعة النساء ، قال قلت : فی جاریة بربریة فارهة قال : قد قیل یا إسماعیل تمتع بما وجدت ولو سندیة اسماعیل جعفی می گوید: امامصادق(ع) به من فرمودند: ای اسماعیل امسال متعه داشته ای؟عرض کردم بله، حضرتفرمودند: مقصودم حجّ تمتع نیست، عرض کردم: پس مقصود شما چیست؟حضرت فرمودند: متعه وازدواج موقت را می گویم.عرض کردم: اگر دختری بربری و جوان باشد چه طور؟ حضرتفرمودند: حرف گفته شد، ای اسماعیل صیغه کن با هر چه که یافتی اگر چه زن سندیباشد.
وبهذا الاسناد عن أحمد بن محمد بن عیسى ، عن علی بن أبی حمزة البطاینی ، عن أبی بصیر قال : دخلت على أبی عبد الله - علیه السلام - فقال : یا أبا محمد تمتعت منذ خرجت من أهلک بشئ من النساء ؟ قال : لا ، قال : ولم ؟ قلت : ما معی من النفقة یقصر عن ذلک ، قال : فأمر لی بدینار وقال : أقسمت علیک إن صرت إلى منزلک حتى تفعل ، قال : ففعلت ؛ ابی بصیر می گوید: خدمت امام صادق رسیدم، حضرت از من سؤال فرمودند: آیااز وقتی که از کنار همسرت بیرون آمده ای متعه کرده ای؟عرض کردم: نه، حضرت فرمودند: برای چه؟ عرض کردم: پولم کم بود و به این کار نمی رسید.حضرت مقدار پولی را امرکرده، به من دادند و مرا قسم داده که به منزل نروی مگر اینکه به صیغه عمل کردهباشی، ابی بصیر گفت: همین کار را کردم.
در روایات است که:"مؤمن کامل نمی شود تا این که متعه کند".
هشام بن سالم ازامام جعفر صادق(ع) نقل می کند که آن حضرت فرموده است:"مستحب است که مرد متعه کند وبرای مردان شما دوست ندارم که از دنیا بروند بدون این که حتی یک بار متعه کردهباشند".
عن أحمد بن محمد ، عن ابن أشیم ، عن مروان بن مسلم عن إسماعیل بن الفضل الهاشمی قال : قال لی أبو عبد الله - علیه السلام - : تمتعت منذ خرجت من أهلک ؟ قلت : لکثرة من معی من الطروقة أغنانی الله عنها قال : وإن کنت مستغنیا فإنی احب أن تحیی سنة رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم ؛ اسماعیل بن فضل هاشمی نقل می کند که امام صادق(ع)به منفرمود:"آیا از هنگامی که از نزد خانواده ات خارج شده ای متعه کرده ای؟گفتم:چونمشاغل من زیاد است خداوند مرا از آن بی نیاز کرده است.حضرت فرمود:و حتی اگر بی نیازباشی من دوست دارم که سنت پیامبر(ص)را احیاء نمایی".
علی سائی می گوید:به امام رضا(ع) عرض کردم من متعه می کردم و از اینکار خسته شدم، بدم آمد،زشت می دیدم، از این رو با خدای خودم بین رکن و مقام عهدکردم و نذر بستم که دیگر ازدواج موقت نکنم و اگر رغبت پیدا کردم فلان قدر مال بدهمو روزه بگیرم.ولی بعد پشیمان شدم؛زیرا برایم سخت شد.برای این که وضعم جوری نبود کهبتوانم همسر اختیار کنم، حضرت فرمودند:با خدا عهد کرده ای که اطاعتش نکنی به خداقسم اگر اطاعتش نکنی معصیت کار خواهی بود.یعنی عهد و نذر تو باطل است؛زیرا عملبه نذر و عهد باید از ترک آن ترجیح داشته و بهتر باشد یا حداقل نباید مرجوح و گناهباشد و این نذر، تو را به گناه می اندازد و لذا عمل به آن نذر لازمنیست.
صدوق می گوید:امام صادق(ع)فرمود:
"من دوست نمی دارم که مردیبمیرد،در حالی که سنتی از سنن رسول الله را به جا نیاورده باشد".
راوی میگوید:پرسیدم:"آیا رسول الله متعه گرفته بود؟".فرمود:"بله"و این آیه را خواند:"و إذأسرّالنبی الی بعض ازواجه حدیثاً الی قوله:ثیّبات و ابکاراً".
ازدواج موقت از رساله متعه شیخ مفید